Взаємодія на межі Анастасія Герасимова
Скульптор
Володимир Іванов, 2400-річна амфора, легендарний ароматний Cinzano,
відомий з XVIII століття, біла і чорна сталь, давньогрецька міфологія,
скіфи й цирк. Якщо змішати всі ці по-своєму самостійні компоненти,
вийде захопливе розмірковування про еклектику, культурні впливи і,
звичайно, алкоголь.В античному світі
існувала традиція розподілу культури на еллінську і варварську, при
цьому в грецькій традиції пиття, враховуючи гарячий характер червоних
вин і спекотний клімат, які поєднувати досить складно, усталилася
практика розбавлення вина ледь не на дві третини - водою. Саме такий
спосіб називався "пити по-еллінськи". Давні греки стикалися з людьми,
дикими у питаннях культури пиття, і частіше за все це були скіфи, які
вживали вино нерозбавленим. Тут і відбувся "виноподіл", що фактично
вказував на цивілізованість одних і варварство інших. Цікаво те, що ця
традиція існує й досі. Де-небудь у Франції в меню ресторану так і
пишуть: "вино по-грецьки".
Щодо моєї особистої практики, то влітку
я частенько п'ю вино саме таким чином. Воно сильно відрізняється за
впливом від нерозбавленого, помітно освіжає. Хоча вино я люблю пити
по-різному, з сортів віддаючи перевагу червоному.
Як не можна
категорично доводити, що найкращі жінки живуть тільки в Україні, так не
варто й однозначно стверджувати, що найкращі вина - лише у Франції або
Італії. Кожна країна виробляє по-своєму чудові червоні вина. Мені до
душі іспанські вина з Ріохи, я дуже високої думки про молдавське
каберне - після того як спробував його саме в Молдові, зрозумів,
наскільки велика різниця між ним і "молдавським" вином, що продається у
нас. Окремо згадаю про грузинські вина, які вважаю унікальними. Так
само, як неповторна краса міста, країни чи жінки, неповторна й краса
вина. Ця неповторність прикрашає світ.
Щодо сучасної культури
пиття, то нам близькі обидва названі "підходи". Будь-який п'яниця може
виправдатися генами скіфів, тут кожен сам приймає рішення. Комусь і
"по-скіфськи" буде мало. Головне - знайти свою межу.
Мої стосунки зі спиртним
складалися досить строкато, розпочавшись із художньої школи. Тоді був
відповідний вік і бажання спробувати все на міцність. Якось я догрався
до загрози відрахування, оскільки частенько випивав, що ставало
надбанням не тільки громадськості, але й адміністрації. Смішно, що
деякі колеги досі сприймають мене саме у такому ключі, що через
тридцять років вже не зовсім відповідає дійсності й не вичерпує мій
образ художника…
Захоплення культурою Давньої Греції починалось
досить послідовно, адже багато чого - родом з дитинства. У чотири роки
я взявся за ліплення. А з перших шкільних років захопився читанням.
Однією з настільних книг швидко стали "Міфи і легенди Давньої Греції"
М. Куна - історії яскраві, легкі, швидко запам'ятовувались. Вони
захоплювали героїчним характером, образністю й "живими" стосунками між
богами. Це був нескінченний інтернаціональний серіал, зрозумілий
кожному. Тепер це важливо для мене як для скульптора, адже античні
герої та сюжети зрозумілі й "негру похилих років", і фіну.
Культурні та лінгвістичні зв'язки зі степом
теж цікаві. Багато чого у моїх роботах пов'язано зі скіфами. Думаю,
грецька традиція досить міцна і не варто за неї турбуватися. Еллінська
спадщина різнорідна, її треба усвідомлювати й розуміти, диференціювати.
Є ще один нюанс: у нашій культурі помітні впливи і давньоримської
традиції, що розвинулись з часів бароко (XVI-XVIII). У цьому контексті
цікаві два такі потужні персонажі, як Еней і Ахілл. Перший - як
прабатько Римської імперії, другий - як символ еллінства. У світовій
культурі вони не дуже мирно вживалися, оскільки були суперниками. Але в
театрі українського бароко, а тим більше в "Енеїді" Котляревського
образ Ахілла відступив на задній план - аж до часів імперських воєн
царської Росії з Туреччиною. Тоді мужність і воїнську славу знову
втілив Ахілл. У будь-якому разі ми можемо вважати цього героя частиною
своєї культурної традиції, маючи на території держави таке чудове
місце, як острів Зміїний*. Адже саме там дух Ахілла знайшов свій вічний
притулок…
Час обивателя і художника - різні речі.
Скульптура - це один із видів мистецтва, для якого час є однією з
важливих складових. Дуже чітко це сформулював Мікеланджело:
відповідаючи на зауваження з приводу того, що одна скульптура не дуже
схожа на прототип, майстер сказав: "Хто це побачить через п'ять
століть?" Скульптор і вимірює час ось такими проміжками, не
розмінюючись на плюс-мінус п'ятдесят років. Все визначається
століттями. Я вважаю, що скульптори і архітектори - це авангард у
космічній битві між творчістю й часом.
Скульптура менш популяризована, ніж живопис…
За всіх часів скульптура, незалежно від культурної традиції, з огляду
на свою тривимірність була складнішою для сприйняття. Втім, було б
бажання зрозуміти - адже скульптура в емоційному плані більш дієва, ніж
живопис. Мій вчитель, великий російський скульптор О. М. Бурганов**,
казав, що "скульптура повинна займатися солідною справою: сидіти або
стояти", тобто бути наявною, щось стверджувати самою своєю присутністю.
elGephest - це авторський творчий метод, який
полягає в зображенні найтрадиційніших архаїчних сюжетів за допомогою
сучасних технологій. Ось так, водночас еклектично і діалектично***, зі
своїм контрастом протилежностей та їхньою взаємодією, я створюю свої
роботи…
Моїм другом - не лише в алегоричному
значенні - є амфора. Вона для мене джерело натхнення. У тому, як ця
амфора з'явилась у моєму домі й на нашій з вами зустрічі, є трохи
казки. Втім, на місці амфори спокійно могли бути й турецька Каппадокія,
і кінноспортивні заходи, й кручі Ольстера. Місця і речі з неповторною
космічною енергетикою є в усьому світі…
Еклектика є всюди.
Наприклад, зараз у нас на столі стоїть чудовий вермут з тонким смаком і
ароматом, який, крім того, що сам є продуктом змішування різних
компонентів, ще й дуже органічно влився у наше спілкування. Cinzano
еклектичний, а те, що я роблю, радше діалектичне. Від самого початку
взаємодія варварського і еллінського світів ґрунтувалася на боротьбі
протилежностей. Мене це зацікавило ще у 1976 році, коли я брав участь в
археологічних експедиціях Причорномор'ям. Взаємодія полинної степової
культури, агресивної, динамічної, кочової, з повною спокою, сонця і
радості причорноморською, надзвичайно цікава.
Те, що моя
скульпторська майстерня розташована в Інституті електрозварювання, теж
можна вважати еклектикою, змішанням стилів. Найцікавіша взаємодія -
завжди на межі…
* Острів Зміїний (стар. назви: Левке,
Фідонісі), Україна. За легендою, острів підняла з дна морського богиня
Фетіда для свого сина Ахілла. Перша згадка - VII ст. до н. е. (зокрема,
в Овідія, Страбона, Геродота). Храм Ахілла сьогодні зруйнований.
**
Олександр Миколайович Бурганов (1935 р. н.) - народний художник Росії,
лауреат Держпремії СРСР, професор. Відомі роботи: пам'ятник Пушкіну і
Наталії Гончаровій у Москві, на Старому Арбаті, пам'ятник Пушкіну у
Вашингтоні тощо.
*** Еклектика, еклектизм, еклектицизм (від
грецького ekiektik?s - спроможний вибирати, той, що вибирає) -
поєднання різнорідних поглядів, ідей та теорій. Діалектика - процес
руху, розвитку чогось; теорія і метод пізнання та освоєння світу.
Повністю стаття доступна в друкованій версії журналу DrinkArt.
Журнал
можна отримати за передплатою , як подарунок при купівлі продукції у
винних бутиках, знайти на стійках у бізнес-центрах, ресторанах, нічних
клубах, казино, у точках продажу авіаквитків, салонах краси,
фітнес-центрах, а також отримати за адресною розсилкою, якщо ви є
учасником програми лояльності DrinkАrt.